Ben je zwanger en zoek je een verdiepende zwangerschapscursus met een praktische en innerlijke voorbereiding op de bevalling? Dan is de mindfulnesscursus voor de zwangerschap, bevalling en ouderschap in Alkmaar iets voor jou!

Zwangerschap is een heel bijzondere periode om met mindfulness beoefening te starten wanneer zelfzorg een heel andere dimensie krijgt. De tijd is nu om meer uit je hoofd te komen en dieper te zakken in je lichaam. Mindfulness bevordert gezondheid, lekker in je vel zitten, ontspanning en balans en helpt significant stress, angst en somberheid verminderen. De aandachttraining is gebaseerd op de originele en volledige Mindfulness Based Childbirth and Parenting (MBCP) training en het verwante boek ‘Mindful Bevallen’ van Nancy Bardacke. Oefeningen die behulpzaam zijn bij wat er ook komt in de ingrijpende overgang van zwangerschap naar ouderschap. Je staat met beide voeten stevig op de grond, in je kracht, met een liefdevol en zacht hart. Dit proces zal jou, je partner en het leven van je nog ongeboren kind ten goede komen.

Deelnemen aan de training Mindfulness voor Zwangeren in Alkmaar kan helpen je zwangerschap bewust en waardevol te beleven. Het helpt je voor te bereiden op de bevalling, bijvoorbeeld bij het opvangen van weeën en bij de omgang met pijn. Het kan ook ruimte geven aan het omgaan met emoties in de kraamtijd en kracht bieden in de beleving van het ouderschap. Mindfulness tijdens de zwangerschap draagt bij (weer) te vertrouwen op je vermogen om een kind ter wereld te brengen, moeder te worden en hier zelf beslissingen over te kunnen nemen. Ook gaat deze training over hoe je je kunt verhouden met het onbekende; dat er tijdens de zwangerschap en bevalling dingen anders kunnen lopen dan je graag zou willen.

Mindfulness is een vaardigheid waarbij je eigen verantwoordelijkheid en autonomie brengt in zowel het beleven van de aangename en mooie dingen, alsook in het omgaan met de onaangename en moeilijke dingen tijdens een zwangerschap. De bewustwording van de eigen automatische patronen kan er voor zorgen dat er gezondere manieren gekozen worden om om te gaan met (de soms onvermijdelijke) stress, pijn of andere ongemakken.

Na een moeilijke bevalling kan je vertrouwen in de geboorte sterk gedaald zijn. Als je opnieuw zwanger bent, hoop je waarschijnlijk dat de tweede bevalling juist een mooie ervaring wordt. Mindfulness kan helpen weer in je vertrouwen te groeien en te durven luisteren naar je innerlijke wijsheid.

Inhoud van de training

De authentieke Mindfulness Based Stress Reduction training van Jon Kabat-Zinn vormt de leidraad van onze cursus. Deze is aangepast voor de zwangere vrouw en de aanstaande ouders, volgens het programma Mindfulness Based Childbirth and Parenting (MBCP) van Nancy Bardacke en conform haar boek Mindful Bevallen. Trainer Judith is specifiek opgeleid tot MBCP trainer. Er worden oosterse meditatietechnieken en westerse psychologische kennis gebruikt. De training heeft 8 wekelijkse bijeenkomsten van 2,5 uur, een stiltebijeenkomst en een terugkomdag met baby. Je krijgt een werkboek en audiobestanden met meditatieoefeningen, zodat je thuis verder kunt oefenen.

  • Mindfulnessoefeningen en meditaties voor tijdens je zwangerschap, bevalling en dagelijkse leven
  • Loslaten en vertrouwen versus planning en controle
  • Er is aandacht voor de mooie momenten van zwanger zijn en voor ongemakken, angsten en emoties die er kunnen zijn
  • Mindfulness voor Zwangeren helpt je (meer) verbinding te maken met je ongeboren baby
  • Mindful bevalplan
  • Kennis van de stadia van het bevallingsproces
  • Oefeningen om tijdens de bevalling met baringspijn en angst te werken
  • Omgaan met het onzekere van de bevalling: de perfecte bevalling bestaat niet, er kan van alles gebeuren, hoezeer je ook denkt voorbereid te zijn. We gaan leren het proberen te accepteren en onbevangen te blijven
  • Bewegingsoefeningen (yoga)
  • Mindfulness in relaties. Oefeningen met je partner voor ondersteuning
  • Ezelsbruggetje om tijdens bevalproces samen met de zorgverlener de keuzes te kunnen maken als er medische interventies nodig zijn
  • Basis leggen voor mindful ouderschap; voor jezelf, je baby, je gezin en je relaties

Samen of alleen deelnemen?

De training is bedoeld voor zwangeren, vanaf een zwangerschapsduur van 15 weken. Zowel ouders die voor het eerst zwanger zijn, als ouders die hun tweede, derde, vierde of vijfde kindje verwachten zijn welkom.

De training is zinvol voor beide aanstaande ouders. We weten dat de aanwezigheid van de partner van de zwangere vrouw van invloed kan zijn op haar emotionele welzijn tijdens de zwangerschap, de bevalling en de periode daarna. Daarom raden we de deelname van je partner aan. Je mag ook alleen deelnemen. Single ouders zijn eveneens welkom. De training is open voor mensen van alle achtergronden en seksuele gaardheid.

De training wordt in groepsverband gegeven van maximaal 12 personen en gaat door bij minimaal 5 deelnemers. Om deel te kunnen nemen maakt het niet uit of je al ervaring hebt op het gebied van meditatie of mindfulness.

Anderen over mindfulness tijdens de zwangerschap

Zwangere vrouwen en hun partners die hebben deelgenomen aan de training Mindfulness voor Zwangeren rapporteren meer vertrouwen en minder angst voor de bevalling. Zij voelen ook meer rust in hun hoofd en een fijnere relatie met hun partner. Enkele maanden na de bevalling hebben zij aangegeven een mindfulle start met het ouderschap te hebben gemaakt.

Wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van mindfulness heeft uitgewezen dat het beoefenen van mindfulness effectief is bij het ervaren van angst, stress, somberheid en pijn in het algemeen. Bovendien blijkt mindfulness niet alleen positieve effecten te hebben voor (aanstaande) moeders en vaders, maar ook op de sociaal-emotionele ontwikkeling en het temperament van het ongeboren kind. Niettemin is er geregeld een gunstiger verloop van de bevalling. Zo kan het integreren van mindfulness tijdens de zwangerschap een alternatief bieden voor medicatie tijdens de bevalling.

De mindfulnesstrainers

De mindulnesstraining voor de zwangerschap en bevalling wordt gegeven door 2 gecertificeerde mindfulnesstrainers, waarvan Judith behalve als reguliere trainer ook is opgeleid tot MBCP-trainer. Marije en Judith zijn tevens gekwalificeerd (BIG-registratie) en ervaren zijn in de begeleiding van zwangeren, bevallingen, ouderschap, angst, paniek en groepsprocessen. Voorafgaand aan hun trainersopleiding hebben zij een achtweekse training Mindfulness Based Stress Reduction gevolgd en hebben ruime ervaring met mindfulness en meditatie in het alledaagse leven en het volgen van stilteretraites.

Marije

Marije

Al jaren werk ik met veel plezier in psychologische en psychiatrische behandeling van kind, jeugd en gezin. Ook heb ik een aantal korte en lange wereldreizen gemaakt. Het was vaak inspirerend om van dichtbij te ervaren hoeveel manieren van leven er bestaan. Daarin ben ik in aanraking gekomen met boeddhisme, meditatie en mindfulness. Dit alles heeft mijn blik enorm verruimd.

Nadat ik eenmaal zelf moeder ben geworden – en dus ook door de periode van zwangerschap, de impact van een bevalling en de overgang naar mijn nieuwe rol als moeder ben gegaan – is mijn hart sneller gaan kloppen van de wens om mijn behandelpraktijk uit te breiden voor (bijna) moeders en vaders in de levensfase waarin de hechting en de eigen hechtingspatronen een cruciale rol spelen. Wat mij inspireert is het verlangen van ouders en kind om met elkaar die unieke relatie voor het leven aan te gaan. Om daar tijdens de zwangerschap al een bijdrage aan te mogen leveren is heel bijzonder werk.

Net als in de rol van moeder groeien, zo groei ik ook in mijn rol als mindfulnesstrainer. Ik laat mij graag inspireren door o.a: Rob Brandsma (opleider Centrum voor Mindfulness), Nancy Bardacke (grondlegster MBCP), Thich Nhat Hanh (Vietnamese Monnik, schrijver en vredesactivist), het volgen van stilteretraites, Judith (mijn collega), de mindfulness deelnemers, Jan Geurtz (auteur van o.a. ‘Het Einde van de Opvoeding’ en ‘Verslaafd aan liefde’) en Aletha Solter (auteur van o.a. ‘De taal van huilen’).

Judith

Judith

Ruim 35 jaar werk ik met veel plezier als verloskundige, het mooiste beroep dat er is. Ondertussen ben ik ook moeder geworden van drie prachtdochters. In mijn werk begeleid ik vrouwen en hun partners  tijdens de zwangerschap, de bevalling en de kraamtijd. Daarnaast bied  ik de mogelijkheid aan om in een aantal gesprekken  te leren omgaan met dingen die anders zijn gelopen dan je van te voren had verwacht.

De zwangerschap is een groeiproces dat veel aandacht van je vraagt.  Op allerlei gebieden treden er veranderingen op, lichamelijk, mentaal en emotioneel. Ook in je relatie en eventueel in je werk zijn er veranderingen waar te nemen. Door hierbij stil te durven staan en te leren met aandacht hierbij aanwezig te zijn krijg je meer ruimte  en ervaar je minder stress om te doen of te laten wat voor jou goed is.

Mijn bijdrage in de Mindfulnesstraining zal zijn om de natuurlijke processen die plaatsvinden tijdens zwangerschap en bevalling toe te lichten. Tijdens het volgen van de training wil ik je laten ervaren dat je kunt leren met aandacht in het nu te kunnen zijn.  Dit kan een enorme rust geven: niet bezig hoeven te zijn met wat nog moet komen of wat is geweest. Natuurlijk lukt dit niet altijd, het vraagt training. Het wordt dan ook  uitgelegd als het trainen van de aandachtspier.

Juist als je zwanger bent komt er veel op je af, zowel voor jezelf als voor je partner.  Dit vraagt ruimte en aandacht voor jezelf en voor elkaar.  Ik denk dat je deze training kunt zien als een kadootje aan jezelf  door goede zelfzorg voor nu en ook voor in de toekomst als de kleine er is.

Startdata

  • woensdag 4 maart 2020 t/m woensdag 29 april 2020 van 19.00 tot 21.30 uur
  • donderdag 6 februari 2020 t/m donderdag 16 april 2010 van 9.30 tot 12.00 uur
  • donderdag 9 januari 2020 t/m donderdag 5 maart 2010 van 9.30 tot 12.00 uur
  • zondag 24 april 2016 t/m 19 juni 2016 van 14:00 – 16:30 uur
  • zondag 10 juli 2016 t/m 28 augustus 2016 van 11:30 – 14:00 uur
  • zondag 11 september 2016 t/m 6 november 2016 van 11:30 – 14:00 uur
  • zondag 8 januari 2017 t/m 26 februari 2017 van 10:00 – 12:30 uur
  • zondag 2 april 2017 t/m 28 mei 2017 van 10:00 – 12:30 uur
  • zondag 30 juli 2017 t/m zondag 17 september 2017 van 10:00 – 12:30 uur
  • zondag 8 oktober 2017 t/m zondag 3 december 2017 van 10:00 – 12:30 uur
  • zondag 28 januari 2018 t/m zondag 25 maart 2018 van 10:00 tot 12:30 uur
  • zondag 15 april 2018 t/m zondag 10 juni 2018 van 10:00 tot 12:30 uur (trainer: Judith van der Burg)
  • zondag 30 september 2018 t/m zondag 25 november 2018 van 10:00 tot 12:30 uur
  • zondag 20 januari 2019 t/m zondag 24 maart 2019 van 9:30 tot 12:00 uur (trainer: Judith van der Burg)

Liever privé sessies? Ga naar: coaching