Psychodiagnostiek 0-17 jaar

Wanneer jij, de leerkracht of een andere hulpverlener een vermoeden heeft dat er iets aan de hand is met je kind, kan je bij mij terecht voor psychodiagnostiek.

Een testonderzoek bestaat uit een aantal onderdelen. Ik start met een kennismakingsgesprek waarin ik jullie hulpvraag verhelder en kijk of testonderzoek nodig is. Daarna neem ik testen af bij je kind en vullen de ouders vragenlijsten in. Het testonderzoek  pas ik aan naargelang de leeftijd en het ontwikkelingsniveau van je kind. Bij voorkeur neem ik de testen in de ochtend af, zodat je kind goed uitgerust is. Ik analyseer niet alleen de testresultaten, maar kijk ook naar contactname, werkhouding, aanpak, reactie op foutjes en motivatie. Het testonderzoek sluit ik af met een nabespreking met de ouders om de testresultaten of de diagnose te bespreken. Ook voor je kind volgt eventueel een nabespreking over zijn/haar de kwetsbaarheden en sterkte kanten. Indien je dit wenst, neem ik contact op met de school. Je ontvangt een uitgebreid verslag van het onderzoek, dat je kan bezorgen aan de verwijzer of relevante betrokkenen.

Elk onderzoek kan op zichzelf bestaan. Er volgt dus niet noodzakelijk altijd een behandeling, maar indien jullie dat wensen, start ik met therapie of begeleiding na het testonderzoek.

Intelligenieonderzoek

Behalve het meten van het IQ geeft de test een duidelijk beeld van sterktes en zwaktes van je kind. Ook is het mogelijk om problemen op te sporen en te herkennen. Er kunnen handelingsadviezen opgesteld worden voor thuis en op school. Een intelligentieonderzoek neemt ongeveer 2 uur in beslag.

Neuropsychologische screening

Onderzoek op het gebied van geheugen, plannen- en organiseren, ruimtelijk inzicht, aandacht- en concentratievaardigheden. Zo onderzoek ik of vermoedelijke leerproblemen worden veroorzaakt door bijvoorbeeld AD(H)D of door andere zaken (stress, (faal)angst, overvraging, …).

Belevingsonderzoek

Onderzoek naar gedachten, gevoelens, herinneringen en relaties van je kind is zinvol als je je zorgen maakt of wanneer je kind problemen communiceert waarvoor nog geen duidelijk aanwijsbare oorzaak gekend is. Ik zoek naar een antwoord hoe je kind zijn/haar leefwereld benadert, ervaart en betekenis geeft. Hiervoor gebruik ik tekenopdrachten, gesprekken, projectief materiaal, (spel)observaties en vragenlijsten. Zo kom ik in contact met onderliggende verlangens, fantasieën, gevoelens en spanningen van je kind en merk ik hoe je kind hiermee omgaat.

Hechtingsdiagnostiek

Wanneer er problemen spelen in een gezin, kan worden onderzocht welke patronen deze problemen veroorzaken en in stand houden. Onderzoek wordt gericht op het functioneren van het kind/de jongere binnen het gezin en de onderlinge relaties van de gezinsleden.

Do You want more info? Give Us a Call

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo.

+ 56 245 325 33