Heb je eerder een mindfulnesstraining gevolgd en is de beoefening naar de achtergrond gezakt? 5 tips om mindfulness & meditatie te onderhouden:

  1. Maak er een gewoonte van. Dagelijks oefenen is de enige manier waardoor je de voordelen van stil zijn zult ervaren. Er zijn geen afsnijroutes voor mindful bewustzijn.
  2. Begin met slechts vijf minuten per dag. Iedereen kan vijf minuten tijd vinden op een dag. Lukt dit goed, breid het dan uit naar 10 minuten en vervolgens eventueel naar een kwartiertje. Onthoud dat elke dag mediteren waardevoller is dan de lengte van de meditatie. Liever elke dag vijf minuten dan een keer in de week een uur.
  3. Experimenteer met verschillende meditatie oefeningen. In een mindfulnesstraining worden veel verschillende oefeningen aangebonden (ademmeditatie, bodyscan, eetmeditatie, zitmeditatie, meermeditatie, bergmeditatie, liefdevolle vriendelijkheid, yoga). Zoek je audiobestanden weer op en probeer ze weer een paar keer uit.
  4. Mediteer in de ochtend. Voor veel mensen werkt het prettig om ’s ochtends vijf minuten eerder op te staan en dan te mediteren. Je maakt je klaar voor de dag die komen gaat. En wat er die dag ook mag gebeuren, niets kan die vijf minuutjes die je voor mezelf hebt genomen je meer afnemen.
  5. Train de focus op je ademhaling. Je ademhaling draag je altijd bij je. Je kan op ieder moment van de dag even bij jezelf ‘inchecken’ en je bewust worden van je ademhaling. Hoe vaker je dit doet, hoe meer dit je eigen wordt.

Heb je vragen over mediteren? Of heb je aanvullingen? Let MINT know!